Don’t judge a book by it’s cover! Review: De Kia Sportage

Soms denk je over automerk Kia hetzelfde als over een Vinex-wijk. Alles ziet er goed uit, is nieuw en werkt zoals het hoort. Hierbij vraag je jezelf dan ook gelijk af of de afdeling spanning, passie en emotie binnen Kia ook nog iets van zijn werk heeft mogen inbrengen. Om een passend antwoord op deze vraag te vinden, moesten wij op pad. Er was maar één manier om dit vooroordeel te onderzoeken. Zelf rijden! Kia durfde deze uitdaging wel aan en liet ons de Kia Sportage ervaren.

Kia is inmiddels alweer aan de vierde generatie Sportage toe. Door de voortgezette naam, verwachten wij een stoere, sportieve, comfortabele en uitdagende auto. Dit kan de Sportage bijna helemaal waar maken. De Sportage is een zeer comfortabele auto waar extreem goed lange afstanden mee kunnen worden afgelegd. Ook zijn we over het interieur te spreken. Het is aangenaam (veel soft-touch) en doet niet onder aan dat van de Europese concurrenten. Wij reden in een GT line, wat onder andere betekend dat de auto een sportievere uitstraling meekrijgt en een hoop extra luxe. Zoals verwarmde en gekoelde (ideaal!) stoelen, uiteraard niet tegelijkertijd. Voor wat extra zonnestralen beschikt de auto over een volledig panoramisch schuifdak.

Ook voor tegenliggers in het donker biedt de Kia Sportage comfort. Hij is namelijk voorzien van een camera in de voorruit, welke tegemoet komende auto’s detecteert en vervolgens automatisch schakelt tussen groot- en dimlicht.

Wij reden de 1.6 T-GDi met een 7 traps automaat en 4wd. Deze combinatie zorgde voor een vlotte acceleratie rekeninghoudend met het formaat van deze auto. Het is natuurlijk geen Ferrari, maar deze Kia gaat een stuk sneller over drempels en over onverharde paden. Mocht je je in Duitsland bevinden, dan kan je gerust alle vrachtwagens voorbij. De top ligt namelijk op zo’n 201 kilometer per uur.

Wellicht niet de auto van de leaserijders, gezien het energielabel F, maar wanneer je echter met 3 kinderen op de achterbank naar Oostenrijk wil, is een dakkoffer haast niet nodig. De Kia Sportage is zeer ruim in zijn klasse en kan prima tegen een stootje. Als verrassing biedt hij nog een dubbele bodem in de bagageruimte waar tevens de hoedenplank gestald kan worden.

Conclusie? Yes! Kia heeft ons vooroordeel absoluut weg kunnen nemen en heeft ons verrast met een zeer fijn voertuig waar wij graag nog meer kilometers in hadden gemaakt. Het is dan ook niet gek dat Kia zo’n enorme stijging heeft in de verkoop van het aantal auto’s. De prijs van ons testmodel was net geen € 46.000,-. Wanneer je een totaal uitgedoste Kia Sportage aanschaft in plaats van één van zijn Europese concurrenten, houdt je bijna genoeg geld over voor een leuk vakantiehuisje waar je dan met een gerust hart naar toe kan rijden.