Why not choose a Kia Cee’d?

In de afgelopen jaren is Kia opgeklommen naar een tiende plek op de lijst van leveranciers van nieuwe auto’s in Nederland. Daarbij zien we echter naar verhouding de Kia Cee’d niet heel veel op de Nederlandse wegen. In Mei 2016 zijn er 115 stuks verkocht, tegen 841 stuks van de Volkswagen Golf.

Na een week in deze auto gereden te hebben, zouden wij het niet gek vinden als er binnenkort een stuk meer Cee’ds op de weg rondrijden. De auto is een scherp geprijsd in zijn klasse en concureert sterk met de Europese concurrenten waarbij hij niet af doet aan ruimte en afwerking. Waarom kiezen veel mensen dan toch voor iets anders en blijft de Kia Cee’d een beetje achter? Heeft dit allemaal met design te maken of kiezen mensen toch voor een bepaald imago?

Wij zijn in ieder geval onder de indruk van de auto, hij rijdt heel goed en stuurt scherp. De auto is voorzien van alle mogelijke luxes en veiligheidssystemen. Onze testauto was voorzien van de 1.0 T-GDI motor met 120 PK. Deze zou iets sneller mogen zijn, dit komt voornamelijk door het iets lagere koppel dat de auto levert ten opzichte van zijn concurrenten.

Door een paar facts, hebben wij het vermoeden dat de verkopen ten opzichte van de concurrenten een beetje achterblijven. Ondanks de zeer zuinige motor heeft de Kia Cee’d een uitstoot van 115 gr/k, hierdoor is het bijtellingspercentage hoger dan bij concurrenten. Wellicht dat potentiële klanten de auto in hun zoekopdracht online niet eens naar voren zien komen. Als je een auto zoekt met milieulabel A, dan zal de Cee’d hier niet tussen staan door het B label wat de auto draagt. De tijd heeft ons geleerd dat labels tegenwoordig een aspect zijn waar kopers zeer scherp op zijn bij het kiezen van een nieuwe auto. Met name voor de lease rijders is dit een belangrijk punt.

Mocht Kia het voor elkaar krijgen om de uitstoot onder de 100 gr/k te krijgen, dan zullen we deze auto zeker vaker op de weg gaan tegen komen.