Is het een Ufo? Of toch een Tesla Model X?

Na lang wachten eindelijk de beloning, de Tesla Model X is al enige tijd te koop in Europa. Door alle drukte is het nog niet mogelijk om met een auto op pad te gaan langer dan een paar uur. Dit kan pas begin 2017 wordt mij verteld. Toch besluit ik te wachten, zodat ik de Model X grondig kan testen. Door het testen van in de Tesla Model S P90DL kijk ik er echt naar uit om met de Tesla Model X te rijden.

Een week voor de afspraak word ik gebeld door een medewerker van Tesla. Tijdens het gesprek krijg ik te horen dat een Model X 90D voor mij klaar zal staan. Dit is het meest verkochte model en daarmee een hele goede om te testen. Toch had ik op meer gehoopt na de 90DL van de Model S.

De dag voordat ik de testauto in ontvangst neem word ik weer gebeld. Voordat ik opneem schiet het door mijn hoofd, dat de testrit misschien afgebeld zal worden in verband met een evenement of schade. Dit is in het verleden al eens eerder gebeurd bij een ander merk. Dat zou wel een teleurstelling zijn, er staat een heel weekend gepland om te testen. Het gesprek gaat gelukkig heel anders, de model X90D is nodig voor een ander evenement. Wel is er net een nieuwe Persauto beschikbaar gekomen. Dit is de Model X P100DL, het absolute topmodel!! Mijn geluk kan niet op.

Vrijdag aan het eind van de ochtend kan ik de auto ophalen in Amsterdam, in de middag moet ik nog werken. Dit is de eerste Tesla Model X P100DL op Nederlands kenteken, en ik ben de eerste die ermee mag rijden. De auto heeft pas 5 kilometer gereden als ik deze ophaal.
Mijn collega’s zien me na de lunch het terrein oprijden en weten niet wat ze zien. De auto wordt omgeven door nieuwsgierige ogen die willen weten hoe alles werkt. Samen kijken we rond de auto en proberen we de Falcon Wing deuren. Wat een spektakel is het om te zien hoe de deuren open en dicht gaan.
We gaan met 7 volwassen mannen in de auto zitten om een kort ritje te maken, iedereen is benieuwd naar het gevoel van de auto, en natuurlijk naar de Ludicrous mode, waarmee de auto in 3,1 seconde naar de 100 kilometer per uur snelt. Niet te geloven voor een auto van dit formaat met 7 personen erin. De Tesla Model X voelt al een UFO, onder alle omstandigheden is de auto een serene omgeving waar je in luxe en rust kunt reizen.
Mijn collega’s berekenen snel wat de bijtelling voor deze auto zal zijn. De basis Model X, de 75D staat in de prijslijst voor € 101.085,-. De P100DL begint bij € 156,185,-, maar de uitvoering die ik mee heb gekregen kost € 191.550,-. Door de 4% bijtelling is de auto echter goedkoper om in de bijtelling te rijden dan onze middenklassers.
Zodra de werkdag erop zit zet ik koers vanuit Amsterdam richting Nijmegen, daar ga ik een goede vriend en de fotograaf van dit weekend ophalen. Onderweg merk ik dat ik veel bekijks heb, de Model X valt flink op bij mijn medeweggebruikers.
Eenmaal aangekomen in Nijmegen kunnen we alle bagage makkelijk in de zeer ruime bagageruimte kwijt. Ook aan de voorkant van de auto is nog een grote bagageruimte beschikbaar, dit aangezien er geen motor aanwezig is.
Het plan is om naar Maastricht te rijden, helaas geeft de navigatie aan dat we dat niet gaan halen met de huidige capaciteit van de accu’s. Volgens de fabrieksopgave moet de 100DL 542 kilometer bereik hebben bij een vol accu pakket. Wij hebben dit het hele weekend bij lange na niet gehaald, dit komt mede doordat we de Ludicrous mode regelmatig gebruiken, de Falcon Wing deuren veel hun werk laten doen en boven de 100 kilometer per uur rijden op de snelweg.

Automatisch geeft de navigatie een alternatieve route aan met een stop om de auto te kunnen opladen, dat is fijn. Hierbij wordt precies aangegeven hoeveel accu er nog over is bij aankomst en hoe lang geladen moet worden om de eindbestemming te halen. In Eindhoven is een oplaadpunt van Tesla superchargers op het parkeerterrein van Van der Valk. Heel gemakkelijk, zo kunnen wij gelijk even eten tijdens het laden. Ook lucratief voor Van der Valk :-).
De afwerking van de auto is zeer hoogwaardig, er is geen kraakje of piepje te horen. Dat zou wel opvallen in een auto van één dag oud. De voorruit is de grootste in een productieauto ooit, daardoor is er veel licht en zicht in de auto.
Bij aankomst in Maastricht parkeren we de Model X in een garage. We willen de achterdeuren openen. Deze gaan echter maar een heel klein stukje open, de sensoren geven de auto automatisch aan dat iets in de omgeving in de weg staat. Er is echter nog zeker 30 centimeter ruimte, gelukkig kan de deur handmatig verder geopend worden.
De volgende dag zijn we al meer gewend aan de Model X, het is een waanzinnige auto. Toch zijn er een paar dingen die nog beter zouden kunnen. Voor mij is de auto erg stil en mis je de passie. Tesla heeft er bewust voor gezorgd dat er geen schreeuwende motor te horen is als je in 3,1 seconde naar 100 accelereert, de emotie is dan toch anders. De luxe dat alles elektrisch gaat heeft ook een kleine keerzijde, het openen van de Falcon Wing deuren duurt voor het gevoel 30 seconden, als je dus even snel een tas van de achterbank wilt pakken moet je daar wel de tijd voor nemen.
De toekomst wordt alleen maar beter, als Tesla op deze manier de auto blijft ontwikkelen dan ben ik heel benieuwd waar we over een paar jaar zijn. We gaan nog een keer testen met de nieuwste versie van de Autopilot. Dat moet ook een geweldige ervaring zijn. Ik heb een enorm respect voor deze auto, het is een magisch machine die voor ongekend rijgenot zorgt.